Competența de lectură îl ajută pe elev să se informeze, să învețe, să exploreze, să compare, să analizeze. De aceea, considerăm că un cititor avizat se formează și se dezvoltă în cadrul tuturor disciplinelor. Descoperă bucuria lecturii prin prisma strategiilor relevante selectate de profesorul la clasă. În acest context, Proiectul educațional „Today a reader, tomorrow a leader”, coordonat de profesoara de limba engleză Nafornița Elvira, a debutat pe data de 15 septembrie, 2023, implicând elevi atât din ciclul gimnazial, cât și din ciclul liceal.
Proiectul s-a desfășurat în două etape. Prima etapă, care a cuprins perioada septembrie-noiembrie, a vizat formarea clubului de lectură și selectarea cărții ce urma să fie citită de toți membrii echipei. Astfel, doamna profesoară le-a propus elevilor o listă de titluri („The Adventures of Tom Sawer , Mark Twain; „The Adventure of Huckleberry Finn”, Mark Twain; „Jane Eyre”, Charlotte Bronte; „Black Beauty”, anne Sewell, „Alice`s adventures in Wonderland, Lewis Carol; „Gulliver`s Travels, Jonathan Swift, „Emma”, Jane Austen), elevii selectând cartea „Black Beauty” de Anne Sewell. Așadar, discipolii au descoperit viața și activitatea scriitoarei, au citit cartea, au completat fișa de lectură, au caracterizat personajul preferat, au creat hărți de cuvinte în format tradițional și digital. De asemenea, în cadrul clubului de lectură, aceștia au participat la diverse activități interactive – „Random wheel”, „Match up”, „Open the box” – de pe platformele educaționale. Tot la această etapă, elevii au realizat dramatizări în baza secvenței preferate din carte, exersând pronunția, accentul, intonația. Apoi, ei au realizat creații plastice în baza fragmentului preferat.
A doua etapă, care a cuprins perioada decembrie-februarie a presupus lectura unei cărți din literatura engleză. Activitățile postlectorale: recenzia de carte, caracterizarea personajului preferat, perspective comparative dintre carte și film, recenzia de film, scrisoare adresată autorului cărții i-au entuziasmat pe elevi, dezvoltându-le creativitatea. În plus, subiecții au elaborat prezentări în format clasic și digital, prin care și-au mărturisit impresiile despre carte și au recomandat-o colegilor din alte clase.
Proiectul a culminat prin desfășurarea activităților dedicate Zilei Mondiale a Citirii cu Voce Tare, marcată pe data de 7 februarie, și Zilei Naționale a Lecturii, de pe data de 14 februarie, atunci când elevii claselor liceale au fost invitați să le citească cu voce tare povești, povestiri elevilor din clasele mai mici.
În finalul proiectului, participanții, însoțiți de profesorii Nafornița Elvira și Micleușanu Nina, au vizitat Centrul Educațional Oxford din Chișinău, fiindu-le prezentate o selecție vastă de cărți și alte material (CD-uri, DVD-uri, casede video și audio). De asemenea, liceenii, ghidați de doamnele profesoare, au vizitat Centrul educațional „America House Chișinău”, descoperind resursele educaționale în limba engleză. Tot aici, ei au participat la evenimentele organizate cu ocazia Săptămânii Internaționale a Educației.
În concluzie, competența de lectură și receptare a textelor în limba engleză le oferă elevilor posibilitatea de a învăța în profunzime limba străină și de a realiza legături interdisciplinare în procesul de învățare.